MacNaughton`s Ha Penny 20

 

Ha 'Penny 20 er en 10% nedskaleret Shilling 22 , hvor hver del af designet er blevet "tunet op". Denne båd er dimensioneret til at være et minimum for Ocean sejlads, hvor en person kan leve et enkelt og sparsomt liv. Ved kortere ture kan der sagtens være to personer ombord.

Ha penny 1

I kahytten er ståhøjden 1,74 meter. Dette er nok til at en person på 1,90 meter kan gå oprejst, så længe det gælder udkig. I styrehuset er der fuld ståhøjde på 1,98 meter.

Selvom det er et beskeden fartøj, er der plads til en fuld kabys og to komfortable køjer med masser af opbevaringplads til sengetøj. I ryglænene og under køjerne er der også masser af stuveplads. Længden på køjerne er 1,98 meter. Madrasser og puder er af termoplastisk skum som er faste og støtter godt. Der er et beskeden bord imellem køjerne.

Det er muligt at have en lille jolle på dækket, med en længde på 1,84 meter og Maks brede på 1,20 meter. Den er selvfølgelig fortrinsvis baseret til en person, men kan bære 2 personer hvis der ikke skal proviant ombord samtidig i jollen. Med en lille rig og enkel styring kunne dette være en god løsning for en sejljolle.

Man kan også bruge en oppustelig jolle, men den største ulempe ved enhver oppustelig mulighed er, at de ikke holder så længe i kontinuerlig brug. Mange starter ud med en oppustelig jolle, men du vil ikke finde mange langtursejlere, der ikke har skiftet til en almindelig jolle. I de varmere egne på jordkloden bliver en gummibåd hurtig porøs, så lapning bliver en konstant proces.

På dækket kan der være enten et stort solpanel eller flere af varierende størrelser, afhængigt af det beregnet behov. På dækket kan der også opsættes en regnfanger til opsamling af regnvand.

Fremdrift ved vindstille kan enten foregå med en Kinesisk "yuloh" eller en Torqeedo elektrisk påhængsmotor med sin egen eksterne Lithium batteri. Forbundet til sin egen solfanger kan den også levere ekstra fremdrift når der er behov for det, såsom at komme ind og ud af overfyldte havne.

Beklædning er strip planking som for de fleste af "Coin Kollektionen" med der tilhørende WEST SYSTEM

Linjer

Denne båd har et stort deplacement, som det skal være for så en beskeden størrelse langtursejler. Jo mindre båd, jo mere tung forholdsmæssigt skal den være være for at gå roligt i bølgerne.

Ha penny 2

Folk har desværre en fix ide i deres hoveder, at en let betyder en hurtigere båd. Faktisk kan en let båd accelerere til sin maksimale hastighed hurtigere og sænke farten hurtigere end en tung båd, hvilket er nyttigt for at runde bøjerne ved kapsejlads, men heller ikke andet. Ved Ocean sejlads vil en let båd uundgåeligt blive overbelastet, og derfor langsommere end et fartøj beregnet til at bære vægten.

Endvidere, selvom du kunne holde en båden på kursen, i hårdt vejr, vil båden have tendens til at surfe på bølge som giver kontrol problemer, når den surfer ned af bølgerne. En tung båd derimod vil gå til maksimal hastighed og bare blive der under perfekt kontrol.

Der er meget mere at sige om dette, men bundlinjen er, at den tunge båd vil være meget mere komfortabel, i stand til at bære flere forsyninger og udstyr, og vil gøre betydeligt hurtigere passager end en let båd på samme størrelse.

Hvis denne introduktion til dette lille fartøj skulle have vakt din interesse, så kontakt Thomas A. MacNaughton

Data

Længde overalt ~ 6.41m

Længde over dæk ~ 6.12m

Længde vandlinie ~ 4.53m

Brede over dæk ~ 2.20m

Brede over vandlinien ~ 2.01m

Dybdegående ~ 1.10m

Deplacement ~ 2410 kg

Sejlareal ~ 24.83 m2